Przewodnik

Miejscowość: Kołobrzeg
➨ Zobacz także oferty z: Polska   -    Zachodnie Pomorze   -    Kołobrzeg

Opis:
Szlaki rowerowe, piesze i kajakowe. Jak spędzać wolny czas w terenie bez pilota wycieczek? Miasto widziane z kajaka?

Wycieczka rekreacyjno - sportowa

0,0 km - Swój początek trasa bierze przy kołobrzeskim molo, skąd wyruszamy prosto na skrzyżowanie prowadzące do miasta. Skręcamy do portu w drugą ulicę w prawo (ul. Towarowa), gdyż pierwsza (ul. Obrońców Westerplatte) jest ulicą jednokierunkową. W ten sposób udamy się do portu, gdzie zobaczyć możemy jego wejście (aktualnie trwają prace budowlane poszerzające jego szerokość), przystań pasażerską, znajdującą się po przeciwnej stronie, przystań Marynarki Wojennej (niestety uniemożliwione jest jej zwiedzanie) oraz latarnię morską. Pierwsze światło zabłysło na niej w 1666 r. W czasie II Wojny Światowej przylegał do niej budynek stacji pilotów - stanowiła doskonały punkt orientacyjny dla artylerii, więc została wysadzona przez niemieckich saperów. Latarnia była pierwszym obiektem wybudowanym w powojennym Kołobrzegu. Jej wysokość: 26 m, zasięg światła: 16 mil morskich (ok. 29 km). Aby ujrzeć panoramę miasta z jej szczytu, trzeba pokonać 109 stopni.
0,5 km - Z portu kierujemy się w pierwszą, dość wąską uliczkę w lewo (Obrońców Westerplatte), na jej końcu skręcamy w prawo (ul. Mickiewicza) i jeszcze raz w lewo (ul. Portowa). Jadąc cały czas prosto dotrzemy do Alei Wojska Polskiego, która na skrzyżowaniu z ul. Dworcową zmienia nazwę na Armii Krajowej. Po prawej stronie ujrzeć można zabytkowy gmach będący siedzibą poczty, którego historia sięga aż do czasów przedwojennych, kiedy to był Cesarskim Urzędem Pocztowym.
1,5 km - Dalej jadąc prosto dotrzemy do katedry. W jej wnętrzu znajduje się osobliwości, głównie z okresu średniowiecza - m.in. Chrzcielnica z 1355 r., żyrandol - tzw. korona Schliffenów, siedmioramienny świecznik oraz stalle rajców z interesującymi motywami chrześcijańskimi. Na zewnątrz świątyni w 1990 r. stanął pomnik arcybiskupa Marcina Dunina.
2 km - Jadąc od strony katedry w ulicę Mariacką (za Domem Handlowym Bryza) zobaczymy halę sportową, która niegdyś była szkołą wojenną dla synów szlachciców pomorskich; uczono w niej fechtunku i jazdy konnej. Niedaleko bazyliki znajduje się XIX-wieczny ratusz mieszczący obecnie Urząd Stanu Cywilnego, Miejski Ośrodek Kultury i galerię. Kolejnym ciekawym zabytkiem dawnych obwarowań miejskich na trasie naszego szlaku jest Baszta Lontowa. Od baszty kierujemy się w ul. Walki Młodych, którą jedziemy do skrzyżowania z ul. Kamienną (oznakowanie świetlne). Stąd dalej skręcamy w prawo. W ten sposób dotrzemy do ronda na ul. Trzebiatowskiej. Z ronda wjeżdżamy na drogę nr 162 prowadzącą do Zieleniewa. Tam znajduje się po prawej stronie cmentarz komunalny, a tuż za nim cmentarz wojenny. Są tam umieszczone prochy żołnierzy poległych w czasie walk o Kołobrzeg w marcu 1945 r. Pomnik na cmentarzu z charakterystycznymi mieczami jest dziełem Wiktora Tołkina, projektanta Pomnika Zaślubin Polski z Morzem.
12 km - Z cmentarza udajemy się w stronę Charzyna - miejscowości, w której obejrzeć można mi.in. zabytkowy kościół i odwiedzić “Falladę”, jedno z niewielu tego rodzaju miejsc w Europie schronisko dla psów, kotów i koni. Minąwszy Charzyno powinniśmy kierować się na pd zachód w stronę miejscowości Nieżyn, a później aleją lipową w kierunku Gościna przez Unieradz.
14.5 km Znajduje się tam zabytkowy kościół z drewnianą wieżą z XIII w.
20 km Dotarłszy do Gościna wracamy w stronę Kołobrzegu. Na wysokości Ząbrowa skręcamy w prawo i ok. 1 km cały czas z górki zjeżdżamy w dolinę rzeki Parsęty. Z mostu rozciągnie się przed nami bardzo ładny widok na rzekę oraz na krajobraz o dość bogatym ukształtowaniu terenu oraz znacznej ilości lasów, gdzie przeważają drzewostany sosnowe, a także brzozy, buki i dęby.
27 km Zaraz za mostem na niewielkiej polanie, po lewej stronie drogi, jadąc w kierunku Pustar, można urządzić miejsce odpoczynku dla zmęczonych przejażdżką rowerzystów oraz miłośników wędkarstwa. Po odpoczynku kierujemy się trasą wiodącą przez Pustary, Świelubie (29 km), Pobłocie Wielkie (34,5 km) oraz Kowańcz (43,5 km) do punktu końcowego pierwszego dnia wycieczki, tj. do miejscowości Karlino (46 km). Tutaj, jeszcze przed noclegiem, zwiedzimy zabytkową świątynię, ratusz czy piwnice zamku biskupiego. Rankiem dnia następnego wyruszamy drogą nr 163 w stronę Kołobrzegu, miajając Łykowo (56 km), Wrzosowo (58,5 km) i Dygowo. Z Dygowa (66 km) skręcamy w prawo na Ustronie Morskie. Dalsza trasa to wioski Stojkowo (63,5 km) i Kukinia (72 km). Jadąc cały czas na północ, docieramy do drogi nr 11, łączącej Kołobrzeg z Koszalinem.
80 km Stamtąd przez Sianorzęty docieramy do pięknej nadmorskiej miejscowości Ustronie Morskie. Wracając nią mijamy Bagicz (83 km) oraz Podczele (86 km), gdzie znajduje się duży ośrodek wypoczynkowy. Po dotarciu do Kołobrzegu, z dużego ronda na ul. Koszalińskiej skręcamy w lewo na trasę wiodącą do Budzistowa (93,5 km). Tam osobliwością historyczną jest Kościół św. Jana Chrzciciela - najstarszy zabytek sakralny na Pomorzu. Stamtąd ścieżka zaprowadzi nas z powrotem do Kołobrzegu (97 km), gdzie na wspomnianym rondzie jedziemy prosto do nadmorskiego parku. Jedziemy w lewo, po przejechaniu ok. 500 m zobaczymy Pomnik Sanitariuszki i żołnierza. Szlak prowadzący prosto doprowadzi nas do kresu trasy (98 km = tutaj zsumujemy wszystkie odległości) - czyli na molo.